6 wskazówek, jak robić zdjęcia produktowe 

Ostatnio aktualizowane: 19.02.25

 

Aby sprzedać produkt, konieczne jest przygotowanie nie tylko szczegółowego opisu na jego temat, ale również zrobienie estetycznych zdjęć. Nie zawsze jest to proste, zwłaszcza gdy nie mamy w tym dużego doświadczenia ani wiedzy. W jaki sposób fotografować produkty? Oto kilka wskazówek.

 

Czym jest fotografia produktowa?

Fotografia produktowa, inaczej packshot, to zdjęcia przedstawiające konkretne produkty. Obecnie jest to jedna z najbardziej praktycznych i najszybciej rozwijających się dziedzin fotografii, a zapotrzebowanie na nią wykazują różne branże. Najważniejsze jest to, żeby zdjęcia były bardzo dobrej jakości, bo to one w dużej mierze wpływają na podejmowane przez nas decyzje zakupowe. Z tego powodu konieczne jest zadbanie o każdy, nawet najmniejszy szczegół, który pozornie nie ma dużego znaczenia. By wykonać zdjęcia produktowe nie zawsze trzeba decydować się na współpracę z profesjonalistą. Jeśli mamy dobry aparat fotograficzny i podstawową wiedzę, możemy sami zrobić zdjęcia produktowe. Wystarczy się do tego właściwie przygotować.

 

Oświetlenie i tło

Jedną z najważniejszych zasad w fotografii produktowej jest zadbanie o oświetlenie. Najlepiej, jeśli będzie ono dzienne. Lampy studyjne nie powinny odgrywać pierwszoplanowej roli, mają one być tylko uzupełnieniem naturalnego światła. Jeżeli fotografujemy poza studiem, zdjęcia należy zaplanować na wczesne popołudnie. Wtedy uda nam się uzyskać najlepsze efekty, z pewnością będziemy z nich zadowoleni. Podczas ustawiania światła trzeba zwrócić uwagę na cień. Nie może on w żaden sposób dominować nad przedstawionym produktem. Wielu fotografów wykorzystuje dyfuzor do flesza, żeby światło było rozprowadzane bardziej równomiernie i w naturalny sposób.

W fotografii produktowej należy zadbać nie tylko o oświetlenie, ale również o tło. Najlepiej sprawdza się neutralne, np. białe. Nie powinniśmy prezentować produktu w otoczeniu intensywnych kolorów, bo wtedy nie będzie on odgrywał najważniejszej roli na zdjęciu. Uważa się, że odpowiednie tło do fotografii produktowej to tzw. krzywa nieskończoności. Pozwala ona na skupienie swojej uwagi tylko na fotografowanym przedmiocie. Chcąc uzyskać taki efekt, należy zgiąć białe płótno lub kawałek papieru i umieścić produkt w jego środkowej części. Możemy także wykorzystać jasną ścianę i stół, ewentualnie rolkę papieru do plotera, którą zwiniemy po użyciu i schowamy do szafy (przyda się na kolejną sesję).

Statyw

Fotografując produkty niemal obowiązkowe jest użycie statywu. Wynika to z tego, że tylko wtedy możemy uzyskać odpowiednią ostrość, nawet jeśli robimy zdjęcia przy użyciu zwykłego aparatu cyfrowego lub smartfona. Statyw eliminuje ryzyko zrobienia poruszonych zdjęć, dlatego warto w niego zainwestować. Z pewnością przyda nam się on także w wielu innych sytuacjach, np. podczas fotografowania zachodów słońca czy mini sesji z rodziną lub przyjaciółmi.

 

Przygotowanie produktu

Produkt, który zamierzamy sfotografować, należy dobrze przygotować. Jeśli są to np. perfumy czy kosmetyki, musimy starannie wyczyścić opakowanie, z kolei ubrania trzeba wyprasować, żeby nie były widoczne zagniecenia. Nawet jeśli zrobimy bardzo ładne fotografie, nie uda nam się szybko sprzedać produktu, jeśli będzie on wyglądać nieestetycznie.

 

Delikatna obróbka

Gotowe zdjęcia można poprawić w programie graficznym, ale starajmy się zachować umiar. Nie należy wykorzystywać filtrów. Są one popularne, ale w fotografii produktowej przeważnie się nie sprawdzają. Zdjęcia powinny dobrze odzwierciedlać rzeczywistość, inaczej możemy wprowadzić w błąd osoby, które chcą kupić produkt. Możemy za to delikatnie zwiększyć intensywność kolorów i kontrast.

Fotograficzne dodatki

Fotografując różnego rodzaju produkty, możemy korzystać ze specjalnych dodatków. Jednym z podstawowych jest namiot bezcieniowy, wykonany z rurek i półprzezroczystego materiału (zazwyczaj w neutralnym kolorze). Daje on możliwość wykonania zdjęć pozbawionych cienia, zmniejsza też ryzyko powstania nieładnego odbicia. Jak wybrać najlepszy namiot bezcieniowy? Musi on mieć odpowiedni kolor i wielkość, ale na szczęście jego zakup nie wiąże się z bardzo dużym wydatkiem.

W fotografii produktowej przydaje się również tzw. softbox. To modyfikator oświetlenia, który używa się głównie do lamp studyjnych. On również daje możliwość całkowitego wyeliminowania lub zmniejszenia widoczności cieni, zapewnia miękkie i rozproszone światło. Kiedy fotografujemy matowe przedmioty, możemy użyć zwykłej parasolki, jednak na błyszczących powierzchniach mogą pojawiać się refleksy.

 

Sposoby na urozmaicenie zdjęć

Fotografia produktowa nie musi być monotonna. Jest kilka sprawdzonych sposobów na to, żeby urozmaicić zdjęcia i dodatkowo zachęcić do zakupu przedstawionych produktów. Możemy np. zrobić kilka lub kilkanaście fotografii, zmieniając kadr. W ten sposób pokażemy istotne detale przedmiotu, które mogą mieć znaczenie dla konsumentów. Warto też prezentować zdjęcia w 360 stopniach, aby można było dokładnie obejrzeć produkt ze wszystkich stron. Czasami możemy również eksperymentować z kolorem tła i zdecydować się np. na błękit czy pastelowy róż. W tej kwestii dużo zależy od tego, co fotografujemy. Jednak warto sprawdzać różne możliwości i wykorzystywać swoją kreatywność, a jednocześnie pamiętać o tym, że celem fotografii produktowej jest sprzedaż pokazywanego przedmiotu.

 

 

Subskrybuj
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments