Interesują Cię największe samoloty świata? Jeśli tak, trafiłeś w odpowiednie miejsce. Z myślą o takich czytelnikach, jak Ty, stworzyliśmy artykuł, w którym prezentujemy maszyny zachwycające wielkością. W zestawieniu znajdziesz zarówno największe samoloty transportowe, jak i pasażerskie.
Największy samolot świata – An-225 Mrija
An-225 Mrija to największy samolot transportowy na świecie i najcięższy statek powietrzny w historii. Ten gigant robi wrażenie na każdym, bez względu na to, czy dana osoba interesuje się lotnictwem czy nie. An-225 Mrija to maszyna produkcji radzieckiej, którą zaprojektowano z myślą o przenoszeniu wahadłowca kosmicznego Buran. Wraz z zakończeniem programu to zastosowanie samolotu przestało mieć znaczenie. Od 2001 roku samolot Antonov An 225 Mrija jest używany komercyjnie przez ukraińską linię lotniczą Antonov Airlines. Wykonano tylko jeden egzemplarz maszyny, choć w planie były dwa (drugiego samolotu nie ukończono). Budowa tego giganta bazuje na modelu An-124 Rusłan. W Mrija przedłożono kadłub o 14,9 m i zmieniono część ogonową. Skrzydła są niemal takie same, jak w Rusłanie, tyle że mają szerszy centrołap, a ich rozpiętość jest większa o 15,1 m.
Największy samolot transportowy świata ma konstrukcję półskorupkową, metalową i jest wykonany z duraluminium. Samolot ma kabinę przeznaczoną dla 23 osobowej załogi Antonov 225. Ładowność maszyny wynosi aż 250 ton, a masa własna 200 ton. Wymiary tego giganta są następujące: Rozpiętość – 88,4 m, wysokość – 18,1 m i długość – 84 m. Ładowania wewnętrzna liczy: 43 m x 6,4 m x 4,4 m, a powierzchnia nośna to 905 m2. W celu zobrazowania wielkości maszyny można porównać ją do kontenera, w którym zmieszczą się samochody, czołg, ogromne maszyny budowlane i palety. Model An-225 Mrija umożliwia transportowanie wielkich urządzeń wiertniczych. Załadunek maszyny odbywa się przez wrota przednie. Jako ciekawostkę warto wiedzieć, że tego samolotu użyto w 2009 roku do przewiezienia generatora do elektrowni (z Niemiec do Armenii) o wymiarach 16 m x 4 m i wadze 189 ton. Był to największy do tej pory przedmiot przetransportowany drogą powietrzną. Charakterystyczne dla tego modelu są węzły i dwa wysięgniki umieszczone na grzbiecie. Początkowo elementy te były tworzone z myślą o mocowaniu Burana. Największy samolot transportowy może osiągnąć prędkość do 850 km/h, wartość minimalna wynosi 250 km/h. Prędkość przelotowa określana jest na 800 km/h. Maszyna ma 32-kołowe podwozie.
Ten największy Antonow ma kod samolotowy UR-82060, a ADB350F to jego kod wywoławczy. Warto wiedzieć, że pod względem wymiarów nie jest to największy statek powietrzny w historii. To miano należy się amerykańskiemu modelowi Hughes H-4 Spruce Goose, który miał większe skrzydła, ale mimo wszystko jego długość i masa były mniejsze.
Model Mrija w Polsce można było oglądać co najmniej 3 razy, pierwsze w 2003 roku, kiedy to wylądował na lotnisku w Poznaniu, dostarczając ważne elementy linii produkcyjnej dla fabryki płyt wiórowych (128 ton). Później samolot pojawił się w 2005 roku w Katowicach, skąd zabrał 3 helikoptery. Ostatnio, bo w kwietniu 2020 roku Antonov, największy samolot świata wylądował na warszawskim lotnisku im. Fryderyka Chopina. Na jego pokładzie znalazły się środki ochrony osobistej dla personelu medycznego. Wszystkie rzeczy ważyły 80 ton, a to niedużo, biorąc pod uwagę ładowność maszyny. Mimo to wspomniany przelot zapisał się w historii rekordów z uwagi na objętość ładunku. W samolocie zmieściło się ponad 1000 m3 ładunku. Ukraińskie linie lotnicze poinformowały, że do tej pory nie przewożono transportu o takiej objętości.
Największy samolot pasażerski świata – Airbus A380
Na samym szczycie największych samolotów przeznaczonych do przewożenia pasażerów znajduje się Airbus A380. To dwupokładowa maszyna z szerokim kadłubem i czterema silnikami. Model Airbus A380-800 wyprodukowano już prawie w 300 egzemplarzach, co czyni go bardziej popularnym od wspomnianego wcześniej giganta. Jego zakup to koszt rzędu ponad 430 milionów dolarów, dlatego w ten samolot inwestują tylko największe linie lotnicze. Na pokładzie statku zmieszczą się maksymalnie 853 osoby, przy założeniu, że wszystkie podróżują w pierwszej klasie. W innych konfiguracjach te wartości się zmieniają, dla 2 klas przewidzianych jest 644 miejsc, a dla 3 – 525. Największy samolot świata do przewożenia pasażerów ma długość prawie 73 m. Rozpiętość skrzydeł wynosi dokładnie 79,75 m, wysokość to 24,45 m, a zewnętrzna średnica kadłuba – 7,14 m. Długość kabiny na pokładzie głównym to 49,9 m, a na pokładzie górnym – 44,93 m. Zasięg maszyny wynosi ponad 15 000 km, a maksymalny udźwig prawie 90 ton.
Ten największy samolot pasażerski wykonano w aż 20% z materiałów kompozytowych, a dokładniej włókien szklanych i kompozytów metalowych. Wykorzystany w produkcji kompozyt GLARE można naprawiać, co stanowi jego zaletę. Części do Airbusa A380 powstają w fabrykach mieszczących się w różnych państwach: Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech. Końcowy montaż ma miejsce w Tuluzie (Francja), a przewożenie części niezbędnych do jego przeprowadzenia stanowi duże wyzwanie. Duże elementy przewozi się drogą powietrzną i morską, wykorzystuje się do tego samolot Airbus A300-600ST Beluga.
An-124
Pisząc na temat największych samolotów w historii, nie można nie wspomnieć o modelu An-124 Rusłan, który przez pewien czas był największym samolotem na świecie. Do służby wprowadzono go w 1986 roku, a rok wcześniej na maszynie ustanowiono rekord świata. Z ładunkiem 171 219 kg wzniosła się ona na wysokość 10 750 m. Model An-124 Rusłan to samolot transportowy z 4 silnikami turbinowymi Łotariew D-18T Turbofan. Jego ładownia liczy 36 m długości, 4,4 m wysokość i 6,4 m szerokości. Wymiary maszyny są następujące: Rozpiętość – 73,3 m, długość – 69,5 m i wysokość – 22,57 m. Powierzchnia nośna wynosi 628 m2. Dla zobrazowania wielkości maszyny można powiedzieć, że zmieści się na niej 50 samochodów. Ładowność maszyny wynosi 150 ton. Samolot ma 2 suwnice, których udźwig wynosi 10 ton i 2 kolejne wytrzymujące obciążenie do 5 ton. Masa własna giganta to 175 ton.
Lockheed C-5 Galaxy
Na wspomnienie zasługuje też wojskowy samolot Lockheed C-5 Galaxy, który zalicza się do grupy największych statków powietrznych (większe od niego są przedstawione wcześniej modele w takiej kolejności, jak w artykule). Model C-5 Galaxy został stworzony przez amerykańską firmę Lockheed Corporation i jest użytkowany przez tamtejsze Siły Powietrzne. Masa własna samolotu wynosi trochę ponad 150 ton. Wymiary maszyny to: Wysokość – 19,85 m, długość – 75,54 m, rozpiętość – 67,89 m, długość kadłuba – 19,85 m. Powierzchnia nośna wynosi 576 m2.
Lockheed C-5 Galaxy ma skośne skrzydła i pionowy statecznik w kształcie litery T. Maszyna została wyposażona w 4 turbowentylatorowe silniki General Electric CF6. Omawiany model samolotu ma drzwi załadunkowe pod ogonem i pod częścią dziobową. Tym samym istnieje możliwość przeprowadzenia załadunku z obydwu stron samolotu. Co więcej, maszyna ma 12 zbiorników paliwa i istnieje możliwość jej tankowania także w powietrzu. Samolot Lockheed C-5 Galaxy lądował w Polsce dwa razy, pierwszy raz w 1981 roku na warszawskim Okęciu, a po raz drugi w 1989 roku. Wtedy to w samolocie znalazły się pojazdy i sprzęty niezbędne do zabezpieczenia wizyty ówczesnego prezydenta Stanów Zjednoczonych George’a W. Busha w naszym kraju.
Boeing 747-8
Firma Boeing Company słynie m.in. z produkcji modelu 747-8, który występuje zarówno w wersji pasażerskiej (747-8I), jak i towarowej (747-8F). Wymiary tej maszyny są następujące: Rozpiętość – 68,5 m, wysokość – 19,4 m, szerokość kadłuba – 6,1 m i długość – 76,3 cm. Masa własna samolotu wynosi ponad 200 ton. W pasażerskiej wersji modelu mieści się maksymalnie 581 pasażerów, przy założeniu, że każdy podróżuje w 1 klasie. Jeśli klas jest 3, ilość miejsc zmniejsza się do 362. Pierwszy raz samolot w wersji pasażerskiej wzbił się w powietrze w 2011 roku, dokładnie 20 marca o godzinie 22:00 z lotniska Everett w Stanach Zjednoczonych. Model towarowy miał swój pierwszy lot w lutym 2010 roku, odbył się on na lotnisku testowym Boeinga.
Mamy nadzieję, że krótkie opisy największych samolotów na świecie Cię zainteresowały i dowiedziałeś się z tekstu czegoś nowego. Świat powietrzny jest naprawdę intrygujący. Osoby zainteresowane nim mają duże możliwości pod względem zdobywania wiedzy na temat ruchu powietrznego. Przydatnym narzędziem w maszynach tego typu jest np. lokalizator GPS, który pozwala na pełne monitorowanie przebytej trasy. Takie sprzęty są też używane m.in. w samochodach, ogólnie w spedycji, ale nie tylko.