8 pomysłów na zdjęcie profilowe

Ostatnio aktualizowane: 13.06.21

 

Na każdym portalu podczas zakładania konta można wybrać swoje zdjęcie profilowe. Szczególnie w mediach społecznościowych odgrywa ono bardzo ważną rolę. Zdjęcie profilowe to pierwsze, co odwiedzające Twój profil osoby zobaczą. Na jego podstawie więc ocenią Cię i zdecydują, czy chcą Cię obserwować lub dodać do grona znajomych. Zdjęcie profilowe wpływa na to, jak jesteśmy postrzegani, dlatego poniżej znajdziesz kilka pomysłów na dobre zdjęcie.

 

Dlaczego zdjęcie profilowe jest ważne?

Zdjęcie, które ustawiasz jako profilowe jest bardzo ważnym elementem całego Twojego profilu na wszystkich portalach internetowych. Jest ono szczególnie ważne w mediach społecznościowych lub na platformach, które służą do rozbudowywania sieci znajomości biznesowych. Zdjęcie profilowe pojawia się przed oczami innych użytkowników jako pierwsze. To na jego podstawie więc inni Cię oceniają. Mózg człowieka może określić cechy danej osoby, nawet jeśli założenia te są błędne, w bardzo krótkim czasie. Wystarczy mu 40 milisekund, aby wyrobić sobie opinię na temat właściciela oglądanego zdjęcia profilowego. Fotografia musi spełniać kilka warunków, aby znajdująca się na niej osoba została dobrze odebrana przez pozostałych użytkowników portalu. Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, jak zrobić dobre zdjęcie profilowe, szczególnie jeśli prowadzisz stronę biznesową. 

Badacze z kilku amerykańskich uniwersytetów przeprowadzili badania, które pozwoliły im wskazać, na co zwracają uwagę osoby patrzące na zdjęcie profilowe. Umożliwiło im to wyróżnienie trzech cech, które przypisujemy innym na podstawie ich fotografii:

          ♦ Przyjacielskość — główną rolę odgrywają tutaj usta. Im są szerzej uśmiechnięte, tym bardziej przyjacielska wydaje nam się osoba na zdjęciu.

          ♦ Dominacja — tutaj kluczowy jest odcień cery, kształt brwi i policzków. Osoby o męskich, ostrych rysach twarzy i ciemnej karnacji uznawane są za bardziej dominujące od innych.

          ♦ Atrakcyjność — istotne są oczy na zdjęciu. Im są większe, tym bardziej atrakcyjne wydają się fotografowane osoby.

Zdjęcie profilowe powinno być wybrane po konsultacji z osobą trzecią. Sami bowiem rzadko jesteśmy obiektywni i nie potrafimy wybrać fotografii, na której będziemy najlepiej postrzegani przez innych. Specjalna aplikacja analizuje zdjęcia profilowe i przesyła użytkownikowi informację zwrotną. Naukowcy wykorzystali ją więc do wyodrębnienia kilku kluczowych elementów, które wpływają na odbiór zdjęcia.

Skupili się oni na aspektach, które sprawiają, że osoba na zdjęciu jest postrzegana jako sympatyczna, wpływowa i kompetentna. Na podstawie przeprowadzonych badań, wywnioskowali, że najlepsze zdjęcie profilowe powinno zawierać:

          ♦ Odsłonięte oczy — nie powinno się zasłaniać na zdjęciu oczu okularami przeciwsłonecznymi, włosami, czy blaskiem flesza.

          ♦ Uśmiech ukazujący zęby — najlepszy jest delikatny uśmiech, ale pokazujący zęby. Roześmiana twarz kojarzy się z sympatycznym człowiekiem, ale zmniejsza przypisywane danej osobie kompetencje.

          ♦ Formalny strój — dobrze wpływa na postrzeganie osoby jako kompetentnej i wpływowej.

          ♦ Dobry kadr — nie tylko osoba na zdjęciu wpływa na odbiór fotografii, ale także cały kadr. Powinien on obejmować głowę i ramiona lub cały tułów, od pasa w górę. 

          ♦ Lekko przymrużone powieki — lekkie zmrużenie oczu sprawia wrażenie, że osoba na zdjęciu jest pewna siebie.

Duże znaczenie ma więc nie tylko jakość fotografii, ale przede wszystkim dobry pomysł na zdjęcie profilowe i odpowiednie pozowanie. Możesz stworzyć autoportret, poprosić o pomoc bliską osobę lub wynająć profesjonalnego fotografa. Jeśli chcesz wykonać zdjęcie profilowe samodzielnie, mniej ważny jest sprzęt, niż dobre ustawienie. Możesz wykorzystać aparat jednorazowy, który da ciekawy efekt lub zwykły telefon komórkowy. Pamiętaj jednak, aby stosować się do powyższych zasad. W rezultacie inni użytkownicy platformy będą postrzegać Cię pozytywnie.

 

Pomysły na zdjęcia profilowe

Wiele osób zastanawia się, jak zrobić fajne profilowe zdjęcie, ale brakuje im pomysłów na ciekawe ujęcie, które będzie dobrze odbierane przez innych użytkowników. Oto kilka propozycji, które sprawdzą się w mediach społecznościowych i na innych platformach:

Czarno-biała fotografia: Czarno-białe zdjęcie jest jednocześnie artystyczne i uniwersalne. W zależności od kadru oraz sposobu pozowania można wykorzystać je w mediach społecznościowych lub na portalach biznesowych. Czarno-biała kolorystyka kojarzy się z melancholijnym nastrojem, dlatego dobrze sprawdzi się dla osób o spokojnym usposobieniu. Zdjęcie na profil powinno wyrażać osobowość użytkownika, przedstawiać jego najważniejsze cechy i pasować do całej strony. Jeśli więc masz artystyczną duszę, lubisz klimatyczne fotografie, warto rozważyć czarno-białe zdjęcie na swoim profilowym.

Zdjęcie z sesji zdjęciowej: Jeśli nie masz pomysłu na fajne zdjęcie profilowe, możesz poprosić o pomoc profesjonalnego fotografa. Taka sesja może dużo kosztować, ale jeśli prowadzisz stronę biznesową, dobre fotografie z pewnością pomogą Ci zyskać nowych klientów. Zdjęcia wykonane przez fotografa będą także odpowiednie pod względem technicznym. Oznacza to, że kadr będzie właściwie dobrany, podobnie jak oświetlenie i kolorystyka. W efekcie również Ty będziesz wyglądać korzystniej niż na zdjęciu zrobionym samodzielnie.

Ciekawe i zabawne zdjęcia: Portale, takie jak Facebook, czy Instagram dają więcej możliwości wyboru zdjęcia profilowego. Są to platformy, których celem jest przede wszystkim komunikowanie się ze znajomymi. Dlatego możesz zdecydować się na mniej poważną fotografię niż na portalach biznesowych. Zdjęcie profilowe na IG może być artystyczne — cała platforma służy bowiem do dzielenia się ciekawymi zdjęciami. Wykonany kadr może odzwierciedlać Twoje zainteresowania lub wybrane cechy charakteru. Możesz założyć do zdjęcia ciekawy strój lub wykorzystać rekwizyty. A może fotografia prezentująca Twoje odbicie w lustrze lub szybie? Taki obrazek z pewnością nada się na zdjęcie profilowe. Instagram to w końcu platforma dla osób kreatywnych.

Zdjęcie całej sylwetki: Osoby, które dobrze czują się w swoim ciele, nie będą miały trudności z pokazaniem go na zdjęciu. Fotografia profilowa w mediach społecznościowych nie musi być wyłącznie autoportretem pokazującym tylko twarz. Można też wykorzystać zdjęcie całej sylwetki. Popularne są zarówno fotografie robione samodzielnie, najczęściej w odbiciu w lustrze, jak również kadry z sesji zdjęciowych lub wakacji. Jeśli prezentujesz całą sylwetkę, może to być zdjęcie z ważnego wydarzenia lub ładnego miejsca. Pamiętaj jednak, aby odpowiednio wykadrować zdjęcie. Twoja sylwetka musi być dobrze widoczna na fotografii.

Artystyczne zdjęcie: Dobre zdjęcie profilowe to takie, które najlepiej oddaje zainteresowania i pasje użytkownika. Dlatego nie wahaj się wykorzystać rekwizyty podczas fotografowania. Lubisz malować? Weź do ręki pędzel lub pobrudź dłonie farbą. Jeśli często poświęcasz czas na czytanie książek, umieść swój ulubiony tom w kadrze. Takie zdjęcie, przedstawiające jednocześnie Ciebie i Twoje pasje z pewnością przyciągnie uwagę użytkowników. Twój profil zainteresuje ich i zachęci do obserwowania. Może pasjonuje Cię sport? Wykorzystaj zdjęcie, na którym robisz to, co lubisz. Pamiętaj jednak, aby Twoja twarz była odsłonięta. Wybierz fotografie, na których nie zasłania Cię kask, gogle lub inny sprzęt sportowy.

Zdjęcie z wakacji: Nierzadkim wyborem na zdjęcie profilowe na FB są fotografie zrobione podczas wakacji. Nie bez powodu wykorzystuje się je tak często. Nie tylko pokazują one ładne miejsca, ale także pozwalają użytkownikowi podkreślić swoją pasję podróżowania. Fotografie z wakacji nie wymagają szukania dobrego tła — każde z nich zrobione jest przecież w ładnym miejscu. Zwykle na zdjęciach z podróży jesteśmy uśmiechnięci i zadowoleni. Dlatego, jeśli szukasz ciekawej fotografii na swój profil, poszukaj w kadrach z wakacji. Zainteresują one innych użytkowników i pozwolą Ci zdobyć nowych obserwujących.

Tymczasowe zdjęcie profilowe: Chcesz pokazać swoje wsparcie dla jakiejś akcji społecznej, podkreślić solidarność z daną grupą lub świętować ważne wydarzenia? Możesz to zrobić także przez swoje zdjęcie profilowe. Wiele portali, między innymi Facebook, oferują możliwość ustawienia tymczasowej fotografii. Specjalna nakładka na zdjęcie profilowe nawiązuje do jakiegoś wydarzenia lub okazji i można wykorzystać ją na swoim profilu. Wtedy Twoje standardowe zdjęcie na chwilę zmieni swój wygląd. Taka nakładka znika lub można ją wyłączyć po określonym czasie. Jest to dobry sposób nie tylko na odświeżenie profilu, ale także podkreślenie swoich zainteresowań, przekonań, czy dołączenia do ważnych akcji społecznych. W ostatnim czasie podobna akcja opanowała Instagram. Czarne zdjęcie profilowe stało się znakiem rozpoznawczym osób wspierających ruch Black Lives Matter. Każdy, kto chciał zasygnalizować swoje poparcie dla tej akcji, zmieniał dotychczasową fotografię na puste, czarne tło.

Avatar — zdjęcie profilowe dla nieśmiałych: Ciekawym rozwiązaniem, które jednak nie sprawdzi się na wszystkich portalach, jest wykorzystanie jako zdjęcia profilowego avataru z postacią z gry, filmu lub komiksu. Często używają go osoby, które nie chcą pokazywać swojej twarzy na danym portalu. Avatar dobrze sprawdzi się jako zdjęcie profilowe Steam — platformy oferującej gry komputerowe. Na takiej stronie można bez obaw ustawić rysunek ulubionej postaci zamiast swojej fotografii. Avatarów lepiej nie stosować jednak na portalach społecznościowych, ponieważ wzbudza to nieufność pozostałych użytkowników. Nie sprawdzą się także na stronach przeznaczonych do tworzenia kontaktów biznesowych.  

 

Jakie wymiary powinno mieć zdjęcie profilowe?

Niezależnie, czy chcesz ustawić swoje zdjęcie profilowe na YT, czy innym portalu, musisz wziąć pod uwagę wymagania techniczne danego serwisu. Określają one, jaka może być maksymalna wielkość fotografii, aby można było wgrać ją na swój profil. Oto wymagania poszczególnych portali dotyczące rozmiarów przesyłanych zdjęć:

                         ♦ Facebook – 180 x 180 px                     ♦ Pinterest – 165 x 165 px

                         ♦ YouTube – 800 x 800 px                      ♦ Google+ – 120 x 120 px

                         ♦ Instagram – 110 x 110 px                   ♦ Tumblr – 128 x 128 px

                         ♦ LinkedIn – 200 x 200 px                      ♦ Snapchat – 45 x 45 px

                         ♦ Twitter – 400 x 400 px

Jak wskazują powyższe wymiary, każda fotografia powinna mieć kształt kwadratu. Na niektórych portalach dodatkowo przycina się ją do wyznaczonego okręgu. W takiej sytuacji znaczenie mają nie tylko jej wymiary. Zdjęcie profilowe na FB, YT, czy inny portal często jest artystyczne i przemyślane. Dlatego nikt nie chce przycinać go, pozbywając się ważnych elementów. Istnieje kilka rozwiązań, które pomagają tego uniknąć. Zdjęcie profilowe na FB bez przycinania można ustawić na profilu w prosty sposób. Wystarczy za pomocą specjalnej aplikacji stworzyć zdjęcie w kształcie kwadratu, które zawiera jednak całą fotografię. Pozostałe miejsce zajmuje puste tło, którego kolor można dowolnie zmieniać.

 

Czego unikać w zdjęciach profilowych?

Szukając odpowiedniej fotografii na profil, można łatwo popełnić błędy, które sprawią, że pozostali użytkownicy źle odbiorą i zinterpretują zdjęcie. Dlatego trzeba pamiętać o kilku kwestiach. Jak już zostało wspomniane, lepiej poprosić o pomoc w wyborze drugą osobę. Sami nie jesteśmy wobec siebie obiektywni. Ponadto unikaj wstawiania zdjęć, które są nieaktualne. Fałszuje to Twój obecny wygląd, a użytkownicy odbierają Cię jako osobę, która ciągle wraca do przeszłości. Jeśli chcesz ustawić śmieszne profilowe zdjęcie, zastanów się, czy nie wpłynie to negatywnie na ocenę innych. Miny i niepotrzebne rekwizyty kojarzą się z dziecinnym zachowaniem, a jeśli tworzysz swoją markę, na pewno chcesz tego uniknąć. Zwróć również uwagę na kadr wybranego przez siebie zdjęcia — nie powinien być za szeroki, odwracający uwagę od znajdującej się na fotografii osoby.

Czy warto stosować to samo zdjęcie na kilku portalach? Z pewnością ma to swoje zalety. Osoby, które znają Cię z jednej platformy, z łatwością odnajdą Cię na innych. Czasem jednak niektóre zdjęcia profilowe nie pasują do wszystkich mediów społecznościowych. Fotografia z Instagrama czy Facebooka nie zawsze dobrze wygląda na stronie LinkedIn lub Goldenline. Dlatego warto wybierać inne fotografie na różne portale. Nie zawsze jednak jest to możliwe. Wiele osób zastanawia się, jak zmienić zdjęcie profilowe na Messengerze? Niestety, jeśli aplikacja połączona jest z Facebookiem, fotografia będzie taka sama na obydwu platformach. Podobnie dzieje się w przypadku innych stron połączonych z Facebookiem lub Google. Jeśli jednak jest to możliwe, warto ustawić inne zdjęcie profilowe na każdym używanym portalu.

Pamiętaj także, aby zdjęcia były dobrej jakości. Rozmiar fotografii musi odpowiadać wymaganiom danego portalu, ale obraz nie może być niewyraźny lub źle wykadrowany. Liczy się także jasność zdjęcia — przedstawiona na nim osoba nie może być prześwietlana lub jej otoczenie za ciemne. Twarz, jak i sylwetka, powinny być dobrze widoczne. Unikaj niekorzystnej perspektywy. Zdjęcia robione z dołu zwykle zaburzają prawidłowe proporcje sylwetki. Możesz wykorzystać także dostępne na niektórych stronach filtry do edycji zdjęć. Nie przesadź jednak z ich zastosowaniem. Twoje zdjęcie profilowe może być artystyczne, ale osoba na fotografii wciąż musi przypominać Ciebie w realnym świecie.

 

 

Subskrybuj
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments