
Dla wielu osób wybór telefonii komórkowej jest bardzo trudny. Operatorzy mają zbliżone oferty, dlatego konsument staje przed dużym wyzwaniem. Aby ułatwić sobie podjęcie decyzji, można skorzystać np. z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), w którym znajdziemy takie informacje, jak stopień zadowolenia użytkowników z korzystania z wybranej usługi.
Telefonia komórkowa w Polsce
Według danych statystycznych ok. ¾ Polaków do rozmów używa smartfonów, a niespełna 24% społeczności naszego państwa korzysta z typowych telefonów komórkowych. Blisko 70% użytkowników telefonii komórkowej wybiera opcję abonamentu u dostawcy usług komunikacyjnych. Mniejszą popularnością cieszą się telefony na tradycyjną kartę – 28% osób nadal korzysta z tej opcji. Pomimo dużego promowania pakietów mix (połączenie usług abonamentowych z usługami przedpłaconymi) nie cieszą się one dużą popularnością w naszym kraju. Korzysta z nich ok. 5% wszystkich odbiorców. Jeżeli chodzi o telefony służbowe, to jedynie 6% wszystkich użytkowników telefonii komórkowej z nich korzysta, a pozostali, czyli 94% osób deklaruje się, że do prowadzenia rozmów używa głównie telefonu prywatnego. Dlatego też możemy wysnuć wniosek, że w naszym kraju korzystanie z telefonu służbowego, jako głównego numeru nie jest jeszcze tak bardzo rozpowszechnione, jak to ma miejsce w innych krajach. W przypadku wyboru sieci telefonicznej ważne jest porównanie ofert operatorów komórkowych, ponieważ każdy z nas powinien sam zadecydować, która z propozycji jest dla niego najlepsza.
Sieci komórkowe w Polsce – nazwy
Na terenie naszego kraju działa wielu operatorów sieci komórkowej. Zastanawiasz się, która sieć jest najlepsza? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ większość z nich ma bardzo zbliżone oferty. Poniżej zostały wymienione najpopularniejsze z nich.
Są to:
• Orange (Orange Polska S.A.) – to największa sieć komórkowa w Polsce. Jest międzynarodową marką specjalizującą się w zakresie usług telekomunikacyjnych. Jej właścicielem jest francuskie przedsiębiorstwo France Teéleécom, zarządzane przez Brand Services Ltd. Orange świadczy swoje usługi na terenie 35 krajów dla nieco ponad 150 mln klientów. Marka do Polski została wprowadzona przez operatora PTK Centertel w drugiej połowie 2005 roku. Sieć Orange w swojej ofercie ma usługi telefonii stacjonarnej oraz komórkowej. W przypadku smartfonów możemy korzystać z telefonii mobilnej oraz mobilnego dostępu do Internetu. Operator świadczy swoje usługi dla klientów indywidualnych oraz biznesowych.
• Play (Play Communications S.A.) – sieć telefonii komórkowej, będąca spółką holdingową Grupy Play. Jej działalność rozpoczęła się w 2007 roku. Operator świadczy swoje usługi ponad 15 milionom abonamentów. W zakresie oferty sieci są: Rozmowy telefoniczne, przesyłanie wiadomości, transmisja danych oraz wideorozmowy. Pakiet ten przeznaczony jest zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla firm. Przedsiębiorstwo sporządza ze swoimi klientami umowy abonenckie lub przedpłacone. Play działa za pomocą własnej infrastruktury telekomunikacyjnej, jak i roamingu wewnątrzkrajowego, wykorzystując zasoby sieci partnerskich, którymi są: Orange, Plus oraz T-Mobile. Sieć telekomunikacyjna działa w standardzie 2G/3G/ 4G LTE/5G. Jej zasięg obejmuje 99% ludności naszego kraju.
• Plus – powstał w roku 1996. Operatorem sieci komórkowej jest Polkomtel sp. z o.o. W ofercie Plusa znajdziemy usługi telekomunikacyjne, które przeznaczone są nie tylko dla klientów indywidualnych, ale także biznesowych. Są to m.in. Plus Abonament, Plus Mix, Plus na Kartę, czy Plus Firma.
• T-Mobile – jest międzynarodowym operatorem telefonii komórkowej. Właścicielem sieci jest Telekom Deutschland. T-Mobile oferuje usługi dla klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych. Świadczone są one w zakresie telefonii i Internetu mobilnego, a także stacjonarnego. Możliwe jest wykupienie abonamentu, systemu przedpłaconego lub oferty mix (system ten polega na połączeniu opłaty abonamentowej z usługą przedpłaconą – operator daje możliwość dodatkowego doładowania konta użytkownika). Obecnie sieć jest operatorem zintegrowanym. Oznacza to, że może ona dostarczać swoje usługi mobilne oraz stacjonarne, jak i również integrować je między sobą.
• Plush – jest to marka świadcząca usługi telefonii komórkowej. Została utworzona przez sieć Plus. Jej działania opierają się w ramach sprzedaży prepaid, czyli sprzedaży przedpłaconej. Usługi w sieci Plush przeznaczone są dla młodych ludzi.
• Red Bull Mobile – to marka działająca na arenie międzynarodowej, zajmująca się świadczeniem usług w zakresie telefonii komórkowej. W ofercie operatora możemy znaleźć zarówno telefony na kartę (prepaid – sprzedaż przedpłacona), jak i abonament (postpaid). Jak możemy wywnioskować z nazwy marki, jest ona ściśle powiązana z produktem spożywczym (do startera prepaid operator dołącza puszkę napoju Red Bull). Operator obejmuje swoim zasięgiem takie państwa jak: Austria, Belgia oraz Polska.
• Tu Biedronka – sieć telefonii komórkowej świadcząca usługi infrastruktury telekomunikacyjnej. Potencjalnymi odbiorcami oferty są klienci sklepów dyskontowych Biedronka. Tu Biedronka rozpoczęła swoją działalność w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych w 2009 roku. Operator oferuje usługi w systemie prepaid (zestawy startowe oraz doładowania można nabyć jedynie w sklepach Biedronka). Prezentowana przez nas sieć jest częścią przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego T-Mobile.
• Virgin Mobile – to wirtualna telefonie komórkowa, która pod względem wielkości zajmuje pierwsze miejsce na świecie. Sieć powstała w 1999 roku w Wielkiej Brytanii i była pierwszym wirtualnym operatorem świadczącym usługi telekomunikacyjne na świecie.
• Otwarta – to najtańsza sieć komórkowa. Jest operatorem wirtualnym będącym w pełni kapitałem polskim. W swojej ofercie ma usługi w modelu abonamentowym. W stałych taryfach sieci możemy znaleźć usługi głosowe oraz internetowe.
• Nju mobile – to sieci komórkowe w Polsce działające pod przewodnictwem operatora Orange. Ich działalność rozpoczęła się w 2013 roku. W ofercie Nju mobile możemy znaleźć usługi na kartę (prepaid), ale również abonamentowe (postpaid). Umowy o świadczenie usług w przypadku tego operatora zawierane są na czas nieokreślony, dlatego użytkownik może w każdej chwili dokonać wypowiedzenia.
Karta SIM i eSIM
Sieci komórkowe w Polsce oferują swoim użytkownikom bardzo korzystne oferty. Wybierając je, konsumenci zostają zaopatrzeni w kartę SIM (Subscriber Identity Module), która jest wykonana z plastiku. W jej powierzchnię wbudowany jest mikroprocesor dający użytkownikowi możliwość korzystania z usług wybranego operatora komórkowego. Operator sieci mobilnych w momencie wydania konsumentowi karty SIM, przypisuje do niej indywidualny numer telefoniczny, umożliwiający korzystanie z usług telekomunikacyjnych na naszym telefonie.
W momencie, kiedy wybieramy usługę abonamentową numer telefonu, zwykle przypisywany jest przez operatora (klient też ma możliwość wyboru numeru). W przypadku usług przedpłaconych (prepaid – na kartę) wszystkie sieci komórkowe w Polsce mają z góry przypisany numer do kupowanej karty SIM. Decydując się na ten model usługowy, bardzo często klienci kierują się wyborem numeru zamiast taryfy, która funkcjonuje za pomocą karty prepaid.
Numer telefoniczny, który zostaje przypisany do karty SIM, określany jest mianem numeru MSISDM (Mobile Station International Subscriber Directory Number). Ciąg dziewięciu cyfr zapisany jest w pamięci karty SIM, a także w rejestrach abonentów macierzystych u operatorów świadczących usługi w zakresie telekomunikacji mobilnej.
Rozmiar kart SIM z upływem lat był stopniowo zmniejszany. Wynikało to z faktu, że w nowoczesnych telefonach komórkowych oraz smartfonach instalowana jest duża ilość elementów elektronicznych, dlatego producenci szukali sposobów na zaoszczędzenie miejsca, co spowodowało drastyczne zmniejszenie kart SIM. Aktualnie możemy wyróżnić poniższe rodzaje kart:
• Pełny rozmiar – długość – 85,60 mm, szerokość – 53,98 mm, grubość – 0,76 mm, rozmiar techniczny – 1FF.
• Mini SIM – długość – 25 mm, szerokość – 15 mm, grubość – 0,76 mm, rozmiar techniczny – 2FF.
• Micro SIM – długość – 15 mm, szerokość – 12 mm, grubość – 0,76 mm, rozmiar techniczny 3FF.
• Nano SIM – długość – 12,30 mm, szerokość – 8,8 mm, grubość – 0,67 mm, rozmiar techniczny – 4 FF.
• SIM 3 w 1 – długość – 25 mm, szerokość – 15 mm, grubość – 0,76 mm, rozmiar techniczny – 2FF/3FF/4FF.
Obecnie najpopularniejsze sieci komórkowe w Polsce w swojej ofercie proponują karty SIM, które mają wszystkie trzy najczęściej spotykane wymiary, czyli Mini SIM, Micro SIM oraz Nano SIM. Ich konstrukcja polega na tym, że jeden rozmiar karty znajduje się w drugim. Takie rozwiązanie pozwala na dostosowanie wymiaru do rozmiaru wejścia na kartę SIM zainstalowanego w naszym telefonie.
Wirtualni operatorzy sieci komórkowych – kim oni tak właściwie są?
Nowe sieci komórkowe w Polsce działają przeważnie na zasadzie pakietów wirtualnych. Oferty operatorów działających wyłącznie w sieci są mniej rozpoznawalne i rzadko określa się je tytułem „najlepsza sieć w Polsce”. Ich mała popularność może być spowodowana np. tym, że nie zatrudniają oni celebrytów do reklamowania oferowanych przez siebie produktów. W przypadku takich operatorów, środki przeznaczane na marketing są naprawdę niewielkie. Ich głównym atutem są jednak stosunkowo niskie ceny. Według danych statystycznych decydując się na ofertę operatorów wirtualnych, bardzo często możemy zaoszczędzić nawet kilkaset złotych rocznie.
Zasięg sieci
Zastanawiasz się, jaka sieć ma najlepszy zasięg? Nie da się tego jednoznacznie określić, ponieważ wszystko zależy od tego, gdzie mieszkasz, gdzie najczęściej używasz telefonu komórkowego oraz z jakiego urządzenia korzystasz. Aby sprawdzić, który operator sprawdzi się w Twoim przypadku, najlepiej jest zaopatrzyć się w kilka starterów różnych operatorów. Porównanie sieci komórkowych pozwoli Ci dowiedzieć się, która sieć ma najlepszy zasięg w Twojej okolicy. Jednak coraz więcej osób odbiega od tego działania na rzecz korzystania z aplikacji mobilnej RFBenchmark. Pozwala nam ona w bardzo szybkim czasie dostać odpowiedź na nurtujące nas pytanie. Za pomocą aplikacji sprawdzimy jakość oraz prędkość naszej sieci.
Transmisja danych
Największe sieci komórkowe w Polsce oprócz połączeń telefonicznych oraz wiadomości SMS i MMS dają swoim użytkownikom także możliwość korzystania z Internetu. Zastanawiasz się, z jaką prędkością następuje przesył danych u wybranych operatorów? Zależy to głównie od zastosowanej technologii.
Dodatkowo warto pamiętać, że zasięg oraz prędkość sieci komórkowej mogą być bardzo zmienne i zależy to głównie od takich czynników jak:
• Liczba użytkowników zalogowanych do wybranej stacji przekaźnikowej
• liczba użytkowników korzystających z transmisji danych w stacji przekaźnikowej
• warunki pogodowe
• rodzaj urządzenia, z jakiego korzystamy
• liczba aplikacji oraz programów działających w tle
• nasza odległość od stacji przekaźnikowej
• ukształtowanie terenu
• natężenie ruchu w sieci operatora
• rodzaju oprogramowania w wykorzystywanego w urządzeniu.
Znaczenie poszczególnych skrótów dla rodzajów transmisji danych w sieciach GSM
Obecnie operatorzy telefonii komórkowej korzystają głównie z poniższych technologiami transmisji danych. Są nimi:
• GPRS (General Packet Radio Service) – protokół umożliwiający przesyłanie informacji w postaci pakietów danych w sieciach GSM. Prędkość transmisji wynosi od 30 do 80 kb/s.
• UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) – transfer odbioru informacji z prędkością 21,6 Mbit/s oraz wysyłania danych z prędkością 5,76 Mbit/s. Generacja 3G określana jest mianem standardu w sieciach telefonii komórkowej. Umożliwia bardzo szybką oraz sprawną realizację połączeń telefonicznych, wideorozmów, transmisji danych oraz wielu innych funkcji.
• LTE (Long Term Evolution) – jest najnowszym standardem bezprzewodowego przesyłu danych. Jego celem jest zwiększenie możliwości, jakie oferują operatorzy sieci komórkowych w Polsce swoim użytkownikom poprzez wzrost prędkości przesyłu danych, zmniejszenie opóźnień, a przede wszystkim obniżenie kosztów ponoszonych podczas korzystania z transmisji danych. Aby mieć możliwość użytkowania usługi internetu z prędkością LTE, musimy przebywać w zasięgu sieci LTE/4G oferowanego przez naszego operatora. Niezbędne jest także posiadanie urządzenia takiego jak: Telefon/smartfon, tablet lub router, wyposażonego w funkcję wspierania prędkości transmisji danych. Operator powinien także wyposażyć swojego konsumenta w kartę SIM, która zapewnia wsparcie dla danej technologii (karta USIM). Korzystanie z usług zasięgu LTE pozwala nam na bezproblemowe oglądanie filmów, czy też słuchanie muzyki. Wielu użytkowników kupuje głośnik do telefonu, aby mieć możliwość nieprzerwanego odtwarzania wysokiej jakości obrazu, ale także dźwięku.
Roaming
Wiele osób, decydując się na wyjazd za granicę, zastanawia się, jaką sieć wybrać? Nasza decyzja powinna być poprzedzona wcześniejszą analizą rynku oraz ofert. Operatorzy komórkowi w Polsce dają swoim użytkownikom możliwość korzystania z roamingu (mechanizm ten jest usługą, która umożliwia prowadzenie rozmów telefonicznych, wysyłanie SMS-ów, MMS-ów oraz korzystanie z transmisji danych podczas pobytu na terytorium innego państwa). Przed podjęciem decyzji warto przejrzeć ranking sieci komórkowych na kartę, ponieważ w miejscu tym często możemy spotkać się z opiniami użytkowników, którzy mają doświadczenie w zakresie korzystania z usług danego operatora. Roaming międzynarodowy odbywa się w momencie, kiedy Twój telefon jest w stanie zalogować się do innej sieci komórkowej niż krajowa. Jako obywatele Polski możemy korzystać z roamingu bez konieczności wnoszenia dodatkowych opłat w krajach Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Poza Unią Europejską mamy do czynienia z roamingiem międzynarodowym, gdzie już za połączenia telefoniczne jesteśmy zmuszeni płacić. Bardzo ważne jest to, że w takim przypadku dotyczą nas nie tylko opłaty za połączenia wychodzące oraz wysyłane przez nas wiadomości, ale także opłaty związane z połączeniami przychodzącymi, oraz wiadomościami odbieranymi.