Ile razy podczas rodzinnego obiadu słyszy się takie rozmowy:
“Kochani siadajmy do stołu, nie czekajmy na Elę bo ona się zawsze spóźnia.”
“Najlepiej doradzi ci Gabrysia, ona doskonale zna się na modzie.”
“Wiesz, Marcin świetnie mi doradził, który komputer kupić, on naprawdę jest wysokiej klasy specjalistą.”
Czy tego chcemy czy nie, jesteśmy kreatorami własnej marki osobistej. Robimy to na każdym kroku pokazując otoczeniu swoje zdolności, umiejętności, ale też i ułomności. Któż zresztą ich nie ma. Jeżeli zatem jesteś kreatorem swojej osobistej marki każdego dnia i na każdym polu swego życia, dlaczego nie pokusić się o odrobinę refleksji i zdać sobie sprawę w jaki sposób swoją markę kreujemy i zadbać o to, aby wizerunek odpowiadał nam swoją jakością.
Personal branding bowiem to nic innego jak przedstawianie siebie otoczeniu. Robimy to mniej lub bardziej świadomie każdego dnia. Dopiero istnienie mediów społecznościowych wskazało jak wiele od budowania marki osobistej może zależeć. Dlaczego więc nie mielibyśmy świadomie wpływać na to, jaki wizerunek siebie przedstawiamy światu? I nie ma to nic wspólnego z oszukiwaniem świata i przekazywaniem nieprawdziwego swojego wizerunku. Każdy z nas ma cechy dobre i cechy, których wolałby nie mieć, wystarczy uwypuklić te dobre cechy i nad nimi pracować, aby były dominującymi.
Od czego zacząć, gdy chcemy świadomie budować naszą markę osobistą? Przede wszystkim należy zadać sobie pytanie kim jestem i co chciałbym przedstawić swoim odbiorcom, warto znaleźć też elementy swojej osobowości wyróżniającej cię z tłumu, a także zdecydowanie mocne strony swojej osobowości, ale też i słabe. Budowanie marki osobistej w mediach społecznościowych wymaga też określenia grupy docelowej do której chcemy trafić. Tu inaczej niż na polu rodzinnym, gdzie niezależnie od naszych działań marka “sama” się buduje, tu mamy realny wpływ na to, jakie cechy swojej osobowości wyróżnimy i zaakcentujemy. Określenie grupy odbiorców jest tym bardziej konieczne, że w zależności od niej w różnych mediach należy zacząć działać. Może to być Facebook, Twitter, Instagram, ale też YouTube czy LinkedIn albo TikTok. Należy wybrać takie medium, w którym poruszają się osoby do których chcemy trafić. Kolejnym działaniem będzie określenie strategii. Czyli dokładnie tego, co chcemy odbiorcom przedstawić i jakie treści publikować.
Po określeniu priorytetów przychodzi czas na żmudną pracę. Niestety budowanie marki osobistej to praca długotrwała, wymagająca dużo zdeterminowania i konsekwencji. Dlatego po określeniu celów do jakich dążymy, należy określić harmonogram swojej pracy, czyli częstotliwość umieszczania postów na wybrany temat, rodzaju tych postów etc.
Zapytać możesz “po co mam budować osobistą markę?” Naturalnie jeśli jesteś osobą, która niewiele udziela się poza pracą zawodową, która nie jest zbyt odpowiedzialna ani twórcza, masz mniejszą motywację do tworzenia osobistej marki. Przecież nie jesteś ani znaną osobą, politykiem, aktorem, celebrytą, którymi interesują się masy. Po co więc tworzyć markę osobistą. Otóż tworzenie marki osobistej jest potrzebne ludziom, którzy są kreatorami własnego życia. Nawet jeśli twoja obecna praca nie jest zbyt twórcza, ani ciekawa, albo nawet wtedy, gdy jesteś bezrobotnym, własna dobra marka osobista może to zmienić! Jeśli natomiast jesteś specjalistą w jakiejś dziedzinie, lub masz oryginalne hobby, to jest to właśnie baza, która mówi o tym, że powinieneś wykreować własną markę.
Ludzie o dużej wiedzy lub ciekawych zainteresowaniach powinni tą wiedzą dzielić się z innymi. Obecnie nowoczesne technologie sprawiają, że upublicznienie własnych treści jest dostepne dla każdego. A jeśli po jakimś czasie prowadzenia profilu na Instagramie czy TikToku okaże się, że twoja działalność zyskała powszechną aprobatę i dzięki niej twoje życie zawodowe lepiej się układa, jest to najlepszy powód do tego aby rozpocząć budowanie własnej marki. W przypadku, gdy juz jestes kreatorem własnego życia i prowadzisz własną działaność, to budowa własnej marki może się okazać tym, co zagwarantuje ci skuces w biznesie. Niestey, jak już wskazaliśmy, jest to proces długotrwały zanim staniemy się widoczni i wyróżnimy się w tłumie. Dlateggo nie czekaj, zacznij budowac swoja markę już dziś!