Prowadzenie BDO to obowiązek, który dotyczy sporej liczby firm, które działają w wielu różnych segmentach rynku. Wśród przedsiębiorców często można spotkać się z opinią, jakoby sama rejestracja w BDO i późniejsza obsługa tej usługi, była bardzo skomplikowana. Na szczęście można nieco ułatwić sobie życie. Pomoże w tym dedykowany software!
Prowadzenie BDO (Baza Danych Odpadowych) – na kim ustawa wymusza „rozliczanie się” z nieczystości?
Liczba firm, która musi prowadzić rejestr, jest ogromna! Przypomnijmy pokrótce, że ustawa, która weszła w życie na początku 2020 roku, miała na celu stworzenie tzw. zamkniętego obiegu, co miało przełożyć się m.in. na znaczne zredukowanie liczby zanieczyszczeń.
Zgodnie z literą prawa, w Polsce takie sprawozdania muszą składać:
• przedsiębiorcy, którzy wprowadzają do obiegu produkty w opakowaniach, w tym: cukiernie, mleczarnie, wytwórnie napojów, huty szkła, czy piekarnie;
• importerzy, producenci i nabywcy wewnątrzwspólnotowych opakowań z papieru, tektury, tworzyw sztucznych, szkła i drewna;
• właściciele sklepów, na których terenie klienci mogą korzystać z reklamówek objętych ustawą recyklingową (np. sieci oferujące tzw. jednorazówki);
• podmioty gospodarcze, które wprowadzają na rynek preparaty smarowe lub opony;
• komisy samochodowe;
• producenci pojazdów;
• firmy sprzedające elektronikę użytkową, baterie lub akumulatory;
• organizacje odzysku opakowań.
Aby szybko uzmysłowić sobie, o jak wielu firmach mówimy, wystarczy posłużyć się prostym przykładem. Szacuje się, że w Polsce mamy 330 tys. sklepów spożywczych, 10 tys. piekarni i około 220 tys. mechaników samochodowych, spośród których część handluje też oponami. A to tylko niewielki ułamek firm, które na pewno chętnie skorzystają z programu do obsługi BDO od GS Software.
Jak zarejestrować się do BDO?
Sam proces dopisania się do usługi nie jest zbyt skomplikowany. Można wykonać go zarówno z poziomu dedykowanej aplikacji, jak i oficjalnej rządowej strony. Przede wszystkim musisz:
• wprowadzić swoje dane, w tym imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu,
• wybrać rodzaj konta użytkownika. W BDO rejestrują się zarówno przedsiębiorstwa, organy administracji publicznej, jak i osoby fizyczne,
• potwierdzić swoje dane,
• zakończyć proces rejestracji, potwierdzając prawdziwość podanych przez siebie informacji, a następnie kliknąć linka aktywującego, który znajdziesz w wiadomości e-mail, która zostanie przesłana na podany adres.
Co wchodzi w skład sprawozdania o odpadach?
Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, że ustawa o BDO to tylko jeden z aktów prawnych, które musisz przestrzegać. Właśnie dlatego warto wybrać profesjonalną aplikację, np. od GS Software, która jest też zgodna z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 2014 roku (z późniejszymi zmianami).
Profesjonalne narzędzie umożliwi Ci szybkie zarządzanie:
• aktualnym katalogiem odpadów,
• metodami odzysku i unieszkodliwiania nieczystości,
• kartą ewidencji odpadów,
• protokołami przekazania,
• raportami KPO.
Dobrze byłoby też, gdyby usługa, z której zdecydujesz się korzystać, umożliwiała bezproblemową obsługę:
• ważeń,
• zanieczyszczeń,
• fakturowania,
• umów,
• stanów magazynowych.
Dlaczego to tak ważne? Wynika to w dużej mierze z praktycznego podejścia do nieczystości w firmie. Na potrzeby BDO musisz wykazać m.in. skąd one się wzięły oraz w jaki sposób zostały unieszkodliwione. Jeśli będziesz mógł szybko sprawdzić wszystkie te informacje z poziomu jednego, dedykowanego programu, to z pewnością zaoszczędzisz sporo czasu, który będzie można przeznaczyć na inne działania w obrębie przedsiębiorstwa!
Dodaj komentarz
0 KOMENTARZ