contact

Profesjonalny program do obsługi BDO – poznaj jego najważniejsze funkcje! Jakie korzyści przyniesie Twojej firmie?

Ostatnio aktualizowane: 18.06.24

 

Prowadzenie BDO to obowiązek, który dotyczy sporej liczby firm, które działają w wielu różnych segmentach rynku. Wśród przedsiębiorców często można spotkać się z opinią, jakoby sama rejestracja w BDO i późniejsza obsługa tej usługi, była bardzo skomplikowana. Na szczęście można nieco ułatwić sobie życie. Pomoże w tym dedykowany software!

 

Prowadzenie BDO (Baza Danych Odpadowych) – na kim ustawa wymusza „rozliczanie się” z nieczystości?

Liczba firm, która musi prowadzić rejestr, jest ogromna! Przypomnijmy pokrótce, że ustawa, która weszła w życie na początku 2020 roku, miała na celu stworzenie tzw. zamkniętego obiegu, co miało przełożyć się m.in. na znaczne zredukowanie liczby zanieczyszczeń.

Zgodnie z literą prawa, w Polsce takie sprawozdania muszą składać:

przedsiębiorcy, którzy wprowadzają do obiegu produkty w opakowaniach, w tym: cukiernie, mleczarnie, wytwórnie napojów, huty szkła, czy piekarnie;

importerzy, producenci i nabywcy wewnątrzwspólnotowych opakowań z papieru, tektury, tworzyw sztucznych, szkła i drewna;

właściciele sklepów, na których terenie klienci mogą korzystać z reklamówek objętych ustawą recyklingową (np. sieci oferujące tzw. jednorazówki);

podmioty gospodarcze, które wprowadzają na rynek preparaty smarowe lub opony;

komisy samochodowe;

producenci pojazdów;

firmy sprzedające elektronikę użytkową, baterie lub akumulatory;

organizacje odzysku opakowań.

Aby szybko uzmysłowić sobie, o jak wielu firmach mówimy, wystarczy posłużyć się prostym przykładem. Szacuje się, że w Polsce mamy 330 tys. sklepów spożywczych, 10 tys. piekarni i około 220 tys. mechaników samochodowych, spośród których część handluje też oponami. A to tylko niewielki ułamek firm, które na pewno chętnie skorzystają z programu do obsługi BDO od GS Software

 

Jak zarejestrować się do BDO?

Sam proces dopisania się do usługi nie jest zbyt skomplikowany. Można wykonać go zarówno z poziomu dedykowanej aplikacji, jak i oficjalnej rządowej strony. Przede wszystkim musisz:

wprowadzić swoje dane, w tym imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu,

wybrać rodzaj konta użytkownika. W BDO rejestrują się zarówno przedsiębiorstwa, organy administracji publicznej, jak i osoby fizyczne,

potwierdzić swoje dane,

zakończyć proces rejestracji, potwierdzając prawdziwość podanych przez siebie informacji, a następnie kliknąć linka aktywującego, który znajdziesz w wiadomości e-mail, która zostanie przesłana na podany adres. 

Co wchodzi w skład sprawozdania o odpadach?

Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, że ustawa o BDO to tylko jeden z aktów prawnych, które musisz przestrzegać. Właśnie dlatego warto wybrać profesjonalną aplikację, np. od GS Software, która jest też zgodna z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 2014 roku (z późniejszymi zmianami).

Profesjonalne narzędzie umożliwi Ci szybkie zarządzanie:

aktualnym katalogiem odpadów,

metodami odzysku i unieszkodliwiania nieczystości,

kartą ewidencji odpadów,

protokołami przekazania,

raportami KPO. 

Dobrze byłoby też, gdyby usługa, z której zdecydujesz się korzystać, umożliwiała bezproblemową obsługę:

ważeń,

zanieczyszczeń,

fakturowania,

umów,

stanów magazynowych.

Dlaczego to tak ważne? Wynika to w dużej mierze z praktycznego podejścia do nieczystości w firmie. Na potrzeby BDO musisz wykazać m.in. skąd one się wzięły oraz w jaki sposób zostały unieszkodliwione. Jeśli będziesz mógł szybko sprawdzić wszystkie te informacje z poziomu jednego, dedykowanego programu, to z pewnością zaoszczędzisz sporo czasu, który będzie można przeznaczyć na inne działania w obrębie przedsiębiorstwa! 

 

Dodaj komentarz

0 KOMENTARZ